Financiële begroting

1. Financiële beschouwingen

Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) (€ 113.000 per jaar)
Het totaal te financieren bedrag voor de gemeente Noordenveld voor de basistaken en
programma jeugd bedraagt voor 2023 € 1.290.000. Dit bedrag is exclusief de bijdrage voor Veilig Thuis Drenthe. Ten opzichte van 2022 gaat het totaal te financieren bedrag omhoog met € 113.000 Deze stijging ontstaat door:

  • indexering van 1,9 % voor loon- en prijscompensatie;
  • De inhaalmogelijkheid voor vaccinatie, voor personen 18 tot en met 26 jaar;
  • Diverse ontwikkelingen zoals informatieveiligheid en datagericht werken.

Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Drenthe (€ 92.000 per jaar)
De vastgestelde begroting van de RUD laat een stijging zien van de deelnemersbijdrage van € 137.000. Hiervan wordt €45.000 gefinancierd uit extra middelen van het Rijk voor het verschuiven van bodemtaken van de provincie naar gemeenten. De toename van de deelnemerskosten is daarom € 92.000 ten opzichte van 2022. De uitzetting betreft:

  • indexering voor loon- en prijscompensatie (€ 15.500);
  • het in lijn brengen van de budgetten aan de toegenomen vraag conform het afgesproken groeimodel (€ 55.000);
  • bijdrage aanvullende incidentele kosten (€ 9.500);
  • toename structurele kosten uit de begrotingswijzing 2022 voor meerwerk (€ 12.000).

Veiligheidsregio Drenthe (VRD) (€ 62.000 per jaar)
De gemeentelijke bijdrage aan de VRD stijgt met € 62.000 ten opzichte van 2022 naar een totale bijdrage van € 1.662.000 in 2023. Behalve door loon- en prijscompensatie wordt deze verhoging veroorzaakt door structureel meer uitgaven aan voldoende gekwalificeerde brandweervrijwilligers en het verbeterplan informatieveiligheid. Incidenteel wordt extra geïnvesteerd in ontwikkeling naar meer data-gedreven en informatie-gestuurd werken.

Overige gemeenschappelijke verbanden (ZVHD, Publiek Vervoer, NMD, Recreatieschap Drenthe (€ 15.000 per jaar)
Het Zorg- en Veiligheidshuis Drenthe (ZVHD) is een wettelijke verplichting die in 2023 nog onder de Veiligheids Regio Drenthe valt. De vastgestelde jaarlijkse bijdrage is gestegen van € 30.000 in 2022 naar €  34.000 in 2023. Dit betreft de jaarlijkse indexeringskosten van 1,95% gemiddeld en een stijging van de personeelskosten.

De verhoging van publiek vervoer is minimaal (€ 1.000 ), deze lichte stijging wordt veroorzaakt door vervanging en de borging van kennis.

Bijdrage aan het NMD is vastgesteld op € 290.000. Dit is een verhoging van € 7.000 ten opzichte van 2022. De verhoging wordt veroorzaakt door indexering op de personeelslasten met 2% en een verhoging van de algemene kosten met 4%.

In de begroting 2023 van het Recreatieschap Drenthe is de totaal gevraagde bijdrage vanuit Noordenveld € 81.000. Dit bedrag bestaat voor € 66.000 uit de bijdrage in de exploitatiekosten en voor € 15.000 uit een bijdrage aan het stimuleringsfonds Recreatie en Toerisme. Ten opzichte van de bijdrage in 2022 is er sprake van een stijging van de bijdrage van € 3.000.  

Rechtmatigheidsverantwoording t/m 2026 (€ 75.000 per jaar)
Het wetsvoorstel ‘versterking decentrale rekenkamers’ is op 31 mei 2022 aangenomen door de Tweede Kamer. De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording is ook een onderdeel van dit wetsvoorstel.

Nu verstrekken externe accountants een controleverklaring met een oordeel inzake getrouwheid en rechtmatigheid bij de jaarrekeningen van gemeenten. Met de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording wijzigt dit. Het college van B en W geeft dan een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. Daarmee valt de rechtmatigheidsverantwoording onder het getrouwheidsoordeel van de accountant. De accountant kijkt dus nog wel of de rechtmatigheidsverantwoording ‘juist’ is.

De behandeling van de Eerste Kamer is naar verwachting nog in 2022. Voor de rechtmatigheids-verantwoording gaat het om invoering met verslagjaar 2023. De jaarrekening voor het verslagjaar 2023 wordt in het kalenderjaar 2024 vastgesteld. De huidige capaciteit voor administratieve organisatie/interne controle (AO/IC, 1 fte) is niet toereikend om de implementatie van dit wetsvoorstel en de borging daarvan in de organisatie te kunnen ondersteunen.

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2022 15:39:23 met de export van 10/20/2022 15:21:21