Financiële begroting

4. Functie van de begroting en kaders

De provincie heeft als toezichthouder ons de Begrotingscirculaire 2023-2026 voor gemeenten
toegestuurd. Hierin informeert zij ons over haar uitgangspunten rondom de besluitvorming over de beoordeling van de eerstkomende (meerjaren)begroting.

Als gemeente komen we voor repressief toezicht in aanmerking wanneer we voldoen aan:

  • een reëel structureel sluitende begroting 2023, dan wel een meerjarenraming waarin minimaal 2026 reëel sluitend is.
  • De vastgestelde jaarrekening 2021 en de begroting 2023 moeten tijdig, respectievelijk vóór 15 juli en 15 november 2021, aan Gedeputeerde Staten zijn ingezonden.

Het centraal uitgangspunt in het financieel toezicht van de provincie is dat er een structureel en reëel evenwicht is in de (meerjaren)begroting.
Als structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Dit geldt per jaarschijf. Hiervoor is het van belang dat uit de begroting duidelijk blijkt welke geraamde baten en lasten structureel van aard zijn en welke incidenteel. Het overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten en van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves zijn hierbij van groot belang .
Het reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar zijn.

Incidentele uitgaven en lasten
Een aandachtspunt van de provincie voor het Begrotingsonderzoek 2023 is dat zij gaat toetsen hoe het 'overzicht van incidentele baten en lasten', maar ook het 'overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves' zich verhouden tot de Notitie structurele en incidentele baten en lasten.

Toezicht
Jaarlijks voor 1 januari van het betreffende jaar besluit de provincie of onze gemeente onder repressie of preventief toezicht valt. Tot op heden vallen wij onder repressief toezicht.

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2022 15:39:23 met de export van 10/20/2022 15:21:21