Paragrafen

3. Onderhoud kapitaalgoederen

Het onderhoudsniveau van de wegen is vastgesteld op basis. De afgelopen jaren is er vooral veel onderhoud gepleegd aan asfaltwegen buiten de kom. Voor wegen binnen de bebouwde kom wordt vaak onderhoud gepleegd in combinatie met riolering. In eerdere jaren is er door de situatie Middenveld vertraging opgetreden in de vervanging van riolering, waardoor het meeliften vanuit het wegonderhoud achterwege bleef. Voor het achterstallige onderhoud worden in 2023 de Koelenweg (Huis ter Heide) en de Fledders (Zuidvelde) aangepakt.

De onderhoudskosten voor met name asfaltwegen zijn sterk gestegen door de hogere gasprijs.

Wegenlegger
In 2022 zijn we gestart met het actualiseren van de wegenlegger. De wegenwet bepaalt dat elke Nederlandse gemeente verplicht is om een wegenlegger op te stellen en actueel te houden. De wegenlegger geeft juridisch duidelijkheid over de openbaarheid van de weg en de onderhoudsplichtige. De oude wegenleggers zijn voor het laatst geactualiseerd in 1994 (Peize), in 1966 (Norg) en in 1961 (Roden).

In het kader van ruilverkaveling zijn wegen verdwenen, verhard, verbreed of helemaal nieuw aangelegd. In het gebied Roden-Norg is jaren geleden een herinrichting uitgevoerd. Deze gegevens moeten nog worden verwerkt in de nieuwe wegenlegger. Voor de wegenlegger is het van belang de bebouwde kom-grenzen opnieuw vast te stellen. Vervolgens gaat GS de wegenlegger vaststellen. Voor vaststelling van de wegenlegger organiseren we een of meerdere inloopbijeenkomsten voor bewoners en andere belanghebbenden.

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2022 15:39:23 met de export van 10/20/2022 15:21:21